شنبه تا پنجشنبه : ساعت 9 الی 18
با ما تماس بگیرید 02148000998

آخرین اخبار

مقایسه ساینا و تیبا 2
مقایسه ساینا و تیبا 2 برای خرید بهتر

پراید از اوایل دهه 70 جایگزین پیکان شد تا بتواند سایپا را صاحب یک رکورد تاریخی در تعداد فروش خودرو کند. بیش از یک دهه طول کشید تا دومین خودروساز بزرگ کشورمان تصمیم گرفت که تیبا را به‌عنوان نسخه فیس لیفت و ارتقایافته پراید معرفی کند، اما واقعیت این است که آهوی سایپا نتوانست آن‌طور که روی کاغذ به آن امید می‌رفت، اتفاق منحصربه فردی را رقم بزند و در نهایت سایپا برای اینکه بتواند همچنان مشتریان خود را راضی نگه دارد، اقدام به تولید و عرضه نسخه فیس لیفت تیبا با عنوان ساینا نمود.

علاقمندان به شرکت در طرح فروش اقساطی ساینا می‌توانند برای خرید این سدان نسبتا جذاب و اقتصادی سایپا از طریق آرشا خودرو اقدام کنند. ما با شرایطی مانند تحویل فوری، ثبت سند به نام خریدار، اقساط بلند مدت و تعیین مبلغ اقساط بر اساس توان مالی مشتری در کنار شما هستیم. برای ثبت‌نام در طرح خرید قسطی با ما تماس بگیرید. 02148000998

 

ساینا بخریم یا تیبا2

مقدمه‌ای بر ساینا و تیبا 2 و مروری بر تاریخچه‌ی هر دو خودرو

پیش از اینکه وارد مبحث مقایسه ساینا و تیبا 2 شویم، بد نیست تا مقدمه‌ای مختصر درباره دو خودرو ارائه کنیم. ابتدا از برادر بزرگتر آغاز می‌کنیم. تیبا به معنای آهوی زیبا از اواسط دهه 80 شمسی روی خط تولید سایپا قرار گرفت تا به جانشینی برای پراید تبدیل شود.

معمولا در خودروسازی دنیا اینگونه مرسوم است که وقتی نسخه پیشرفته یک خودرو ساخته می‌شود، نسخه قبلی از مدار تولید خارج می‌گردد، اما در ایران ما از این خبرها نیست. تا جایی که مدل قبلی با نسخه فیس لیفت معمولا به رقبای یکدیگر تبدیل می‌شوند و درباره پراید و تیبا نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد.

حتی اگر هم اکنون در لابلای صفحات مجازی بگردید به انبوهی از مقالات برمی‌خورید که قصد دارند برای مشتری توضیح دهند که تیبا بخرد یا پراید! درحالی که منطقی است وقتی یک از خودرو مدرن‌تر ساخته می‌شود، مشتری تمایل به تصاحب نسخه جدید داشته باشد. بگذریم!

مطلب مقایسه ساینا و تیبا 2 را یا ادامه معرفی تیبا ادامه می‌دهیم. تیبا ظاهر جدیدتری نسبت به پراید داشت و از نظر کیفیت سواری و توان فنی نیز دست برتر از آن این خودرو بود. با این وجود قیمت ارزان‌تر پراید همچنان بازار خرید و فروش این ماشین را پر رونق نگه داشت و از آنجایی که تیبا در زمان مقتضی عرضه نشد، نتوانست موفقیت قابل توجهی را رقم بزند.

مجموعه این عوامل سبب شد تا مهندسان سایپا تصمیم بگیرند نسخه مجهز‌تر و مدرن‌تری از تیبا را عرضه کنند. اما نه در قالب یک سدان خانوادگی بلکه درقامت یک هاچبک شهری. شباهت‌های بدنه تیبا دو به 206 کمپانی پژو فرانسه باعث شد تا برخی این ویژگی را یک نقطه قوت و برخی دیگر نقطه ضعف بدانند. اما در هر حال تیبا 2 در برابر 206 تیپ 2 قرار گرفت و این نسخه فیس لیفت از نظر قیمتی بسیار گران‌تر از تیبا معمولی در بازار معامله شد.

در ادامه مقایسه ساینا و تیبا 2 به‌ سراغ ارائه تاریخچه‌ای مختصر از سیمرغ سایپا می‌رویم. حدودا یک دهه پس از رونمایی از تیبا دو طول کشید تا این سیمرغ بال بگشاید و به‌عنوان نسخه فیس لیفت تیبا پا به جاده‌ها بگذارد. ساینا از سال 95 تا کنون در سه تیپ EX، SX و SEA تولید و عرضه شده است و اگرچه از نظر توان فنی با نسخه قبلی کاملا برابر است، اما از نظر چهره بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد.

طرح فروش اقساطی ساینا s هم‌اکنون در دستور کار مجموعه ما قرار دارد و علاقمندان می‌توانند با بهترین شرایط از جمله حداقل پیش پرداخت، اقساط بلند مدت و تحویل فوری، خودرو مورد نظر خود را از آرشا خودرو خریداری کنند.

 

بین ساینا و تیبا 2 کدام را انتخاب کنیم

مقایسه طراحی ظاهری ساینا و تیبا 2

مقایسه تیبا ۲ با ساینا را از بخش مشخصات ظاهری و طراحی بدنه آغاز می‌کنیم. درباره تیبا واقعیت این است که اگرچه چهره‌ای مدرن‌تر از پراید داشت، اما این مدرن‌تر بودن فقط نسبت به پراید بود! بنابراین نمی‌توانست برگ برنده‌ای برای این محصول اقتصادی سایپا در برابر دیگر خودروهای داخلی باشد.

مهندسان سایپا تلاش کردند، ضعف طراحی تیبا پایه را در تیبا دو، جبران کنند و به‌همین علت سعی کردند از محبوب‌ترین هاچبک ایران یعنی 206 الهام بگیرند. این طراحی بیشتر به دل مشتری ایرانی نشست و استقبال از طرح‌های خرید تیبا دو این ادعا را ثابت می‌کند. بنابراین تیبا دو تا حدود زیادی توانست ناکامی سایپا در تولید تیبا معمولی را جبران کند.

در مقایسه ساینا و تیبا 2 و در آن سوی میدان ساینا اگرچه نسخه فیس لیفت تیبا به‌شمار می‌رود، اما اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، باید اعتراف کنیم که یک نسخه مترقی و پیشرفته است. به این معنا که طراحان صرفا به جابجایی چند المان کوچک و اضافه کردن چند آیتم بسنده نکرده‌اند و به‌طورکلی ظاهر و بدنه ساینا را دستخوش تغییرات مثبت نموده‌اند.

ساینا از روبرو چهره‌ای خشن دارد و نوع طراحی عقب خودرو نیز بر ویژگی‌های اسپرت بودن این ماشین تاکید می‌کند. اگر برایتان سوال پیش آمده است که در نهایت کدام یک از این دو خودرو زیباتر هستند و بلاخره ساینا بخریم یا تیبا 2 باید بگوییم اگرچه تشخیص زیباتر بودن یک خودرو کاملا سلیقه‌ای است، اما از هر زاویه‌ای که نگاه کنید ساینا به‌مراتب جذاب‌تر و مدرن‌تر از تیبا دو به نظر می‌رسد. مگر اینکه انتخاب شما یک هاچبک جمع و جور در برابر یک سدان خانوادگی باشد.

 

بررسی ساینا و تیبا 2 از لحاظ طراحی کابین

مقایسه ساینا و تیبا 2 را در بخش طراحی داخلی پی می‌گیریم. برای تشریح وضعیت کابین تیبا دو لازم نیست که حتما کابین تیبا معمولی را دیده باشید، زیرا شما به‌طورقطع برای یک بار هم که شده سوار پراید شده‌اید. همان کابین با همان شکل و شمایل ساده و قدیمی با اندک تغییرات جزیی برای تیبا نیز در نظر گرفته شده بود و متاسفانه سایپا در تولید تیبا دو هم هیچ تلاشی برای ارتقای سطح کیفی و زیبایی طراحی داخلی این خودرو نکرد.

جالب‌تر اینکه در کابین ساینا هم خبری از تغییر و تحولات بنیادین نیست. یعنی انتظار می‌رفت، مدرن و جذاب شدن بدنه به مدرن‌تر شدن کابین هم انجامیده باشد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. به‌طور‌کلی در مقایسه تیبا ۲ با ساینا از نظر طراحی داخلی با اندک اختلافی برنده رقابت ساینا خواهد بود که این درصد جزیی هم مدیون سال تولید است که حدودا 10 سال با تیبا دو اختلاف دارد.

در بخش فضای داخلی کابین نیز کاملا طبیعی است که ساینا به عنوان سدان از فضای بیشتری نسبت به خودرو هاچبک تیبا دو برخوردار باشد. اگر ملاک اینکه به سوال ساینا بخریم یا تیبا 2 پاسخ دهیم این باشد که کابین کدام یک جذاب‌تر است، باید گفت هر دو دارای یک کابین فوق‌العاده معمولی با متریال نامرغوب هستند.

مقایسه طراحی ظاهری تیبا2 و ساینا

 

تفاوت‌های فنی ساینا و تیبا 2

مقایسه ساینا و تیبا 2 بیانگر این واقعیت است که این دو محصول اقتصادی سایپا از نظر فنی کاملا به هم شبیهند و تنها آیتم‌هایی که باعث می‌شوند اندک تفاوتی بین دو خودرو وجود داشته باشد، مصرف سوخت ترکیبی، شتاب صفر تا صدی و حداکثر سرعت است. هر دو خودرو مجهز به یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم 1503 سی سی هستند که قادر است 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند.

مدل خودرو ساینا تیبا
پیشرانه 4 سیلندر خطی-M15

یورو 4

4 سیلندرخطی M15
حجم موتور 1503 سی‌سی 1503 سی‌سی
حداکثر قدرت 87 اسب‌بخار 87 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 128 128
مصرف سوخت (ترکیبی)

لیتر در 100کیلومتر

7.02 6.95
شتاب صفرتاصد 12.8 ثانیه 13 ثانیه
حداکثر سرعت 175 km/h 170 km/h
گیربکس دستی پنج‌دنده دستی پنج‌دنده
ظرفیت باک 41 لیتر 41 لیتر

مقایسه امکانات تجهیزات ساینا و تیبا 2

وقتی درباره امکانات رفاهی خودروهای ایرانی صحبت می‌کنیم، باید سطح انتظاراتمان را تا جایی که میتوانیم پایین بیاوریم. وقتی موضوع بحث ما محصولات سایپا باشند، به‌ویژه محصولات اقتصادی این کمپانی، باید بی‌خیال امکانات رفاهی شویم! زیرا دومین خودروساز بزرگ کشور همواره تاکید کرده است برای اینکه قیمت تمام شده ماشین‌های تولیدی خود را پایین بیاورد، تا جایی که می‌تواند از سطح امکانات جانبی می‌کاهد!

 

بررسی امکانات و تجهیزات در ساینا و تیبا 2

با مقایسه ساینا و تیبا 2 در بخش امکانات رفاهی نیز باید گفت دو خودرو در نسخه معمولی واقعا حرفی برای گفتن ندارند. اما نسخه‌های آپشنال تیبا و ساینا نیز قابل سفارش است که در آن صورت می‌توان امکانات متعددی از جمله صفحه نمایش یا تهویه اتومات را برای این ماشین‌ها در نظر گرفت. چنانچه قصد دارید در طرح‌های فروش اقساطی ساینا پلاس شرکت کنید، می‌توانید از طریق آرشا خودرو اقدام نمایید.

 

جدول مقایسه امکانات رفاهی ساینا آپشنال و تیبا آپشنال

خودرو ساینا تیبا
چراغ چراغ‌های جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع/ چراغ مه‎شکن جلو و عقب چراغ جلو هالوژن با قابلیت تنظیم زاویه نور/ چراغ مه‎شكن جلو و عقب
سیستم صوتی مولتی‌مدیا رادیوپخش USB، مولتی‌مدیا سفارشی
صفحه‌نمایش صفحه‌نمايش(MFD)
رینگ‌ها رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60R14 رینگ فولادی، آلومینیومی سفارشی 175/70R13
آینه آینه‌ جانبی برقی آینه جانبی دستی یا برقی سفارشی
تهویه مطبوع تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک تهویه مطبوع دستی
شیشه گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابربرقی جلو، شیشه‌بالابربرقی عقب سفارشی
سیستم هشداردهنده سنسور پارک دنده‌عقب سنسور پارک دنده‌عقب سفارشی
سایر امکانات کليد مجهز به ريموت، پشت‌سری تيلتدار صندلی جلو، دوربین عقب، طراحی‌شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، نمايش دمای محيط بيرون ریموت‌کنترل، کفی صندوق و زیرپایی سفارشی، دوربین عقب سفارشی

 

تجربه رانندگی با ساینا و تیبا 2

با مقایسه ساینا و تیبا 2 در بخش تجربه رانندگی باید گفت، به‌لطف غربیلک فرمان خوش دست‌تر و صندلی‌های راحت‌تر، رانندگی با ساینا دلچسب‌تر از تیباست. به‌علاوه درون کابین ساینا کمتر صدای موتور را می‌شنوید و دست اندازهای جاده را نرم‌تر حس می‌کنید. از نظر شتاب و سرعت هم دست برتری با سایناست، اگرچه این برتری فاحش و محسوس نیست.

 

بررسی مصرف سوخت در ساینا و تیبا 2

یکی دیگر از وجوه تفاوت‌های فنی ساینا با تیبا دو در میزان مصرف سوخت دو خودرو است. با مقایسه ساینا و تیبا 2 در این بخش باید گفت، تیبا در هر 100 کیلومتر 6.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند، درحالی‌که میزان مصرف سوخت ترکیبی ساینا صدی 7.2 لیتر است.

بر این اساس باید گفت این دو خودرو اقتصادی تولید سایپا در دسته خودروهای خوش مصرف طبقه‌بندی می‌شوند، اما برنده این رقابت در این بخش با اندک درصد برتری تیبا دو است.

 

بررسی شتاب ساینا و تیبا 2

شتاب صفر تا صدی تیبا 13 ثانیه و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است. این در حالی است که عدد 12.8 در برابر شتاب صفر تا صدی ساینا به ثبت رسیده است و حداکثر سرعت آن 175 کیلومتر بر ساعت است. درباره مقایسه ساینا و تیبا 2 از نظر شتاب و سرعت باید گفت، ساینا با اختلافی جزیی در شرایط بهتری قرار دارد.

 

بررسی ساینا و تیبا 2 از نظر ایمنی

ساینا و تیبا دو، مانند بسیاری از خودروهای وطنی تحت بررسی و تایید هیچ موسسه معتبر بین‌المللی برای بررسی سطح ایمنی قرار نگرفته‌اند. از طرفی دو خودرو در نسخه‌های معمولی و غیر آپشنال مجهز به امکانات ایمنی آنچنانی نیز نیستند.

هر دو خودرو دارای دو ایربگ برای راننده و سر نشین جلو هستند و سیستم ضدسرقت، قفل مرکزی و کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از امکانات ایمنی مشترک در دو برادر از خانواده سایپا است. با مقایسه ساینا و تیبا 2 در بخش امکانات ایمنی باید گفت ساینا دارای قفل ایمنی کودک و سیستم EBD است که تیبا دو فاقد این امکانات است.

ایمنی تیبا 2 بهتر است یا ساینا

مقایسه ساینا و تیبا 2 از لحاظ شرایط بازار

سوال بسیاری از افراد این است که اگر ساینا بخریم یا تیبا 2 کدام یک را راحت‌تر می‌توانیم در بازار نقد کنیم؟! واقعیت این است که هر دو خودرو سایپا از بازار بسیار خوبی برخوردارند. هم خرید نقدی این دو محصول پررونق است و هم فروش اقساطی خودرو تیبا و ساینا متقاضیان بسیاری دارد. تنها دلیلی که می‌تواند باعث شود تیبا بیشتر از ساینا معامله شود، قیمت ارزان‌تر این خودرو است.

مقایسه جنبه‌های مختلف تیبا 2 و ساینا

جمع بندی

در این مقاله که به همت تیم تولید محتوا آرشا خودرو تهیه و تنظیم شده بود، تلاش کردیم تا مقایسه ساینا و تیبا 2 را از وجوه مختلف مشخصات ظاهری، طراحی داخلی، ویژگی‌های فنی، امکانات رفاهی، تجربه رانندگی و شرایط بازار بررسی کنیم.

در جمع‌بندی نهایی باید بگوییم اگر به‌دنبال یک خودرو اقتصادی با ظاهر مدرن، کابین نسبتا جادار و شتاب و سرعت مطلوب هستید، ساینا را انتخاب کنید، اما اگر قیمت تمام شده خودرو برایتان مولفه اساسی انتخاب یکی از این دو خودرو است، تیبا دو بخرید. برای خرید اقساطی انواع خودرو داخلی و خارجی می‌توانید از طریق آرشا خودرو اقدام کنید.

 

سوالات متداول:

تیبا 2 برای خرید، گزینه‌ی بهتری است یا ساینا؟

برای پاسخ به این سوال، باید عوامل متعددی از جمله امکانات رفاهی، طراهی ظاهری و حتی بازار فروش این خودروها در حالت کار کرده را برای ارزیابی شرایط نقد شوندگی در آینده، بررسی کرد. به طور کلی همه‌ی محصولات سایپا پرفروش هستند.

شرایط خرید اقساطی برای هر دو خودرو ساینا و تیبا 2 در آرشا خودرو فراهم است؟

به محض انتخاب هر کدام از این دو خودرو می‌توانید از شرایط خرید اقساطی از آرشا خودرو، از جمله عدم نیاز به ضامن و امکان پرداخت وجه پس از تحویل خودرو بهره ببرید. و صاحب تیبا 2 و یا ساینا شوید.

ثبت دیدگاه