شنبه تا پنجشنبه : ساعت 9 الی 18
با ما تماس بگیرید 02148000998

آخرین اخبار

مقایسه پراید و ساینا
مقایسه پراید و ساینا و دلایل انتخاب ساینا

حتی اگر وارد بحث مفصل مقایسه پراید و ساینا نشویم، از پیش مشخص است که بین خودرویی که بیش از سی سال است در جاده‌های کشور می‌تازد  با محصولی که هنوز یک دهه از تولید و رونمایی از آن نمی‌گذرد، باید گزینه دوم را انتخاب کرد.

حداقل مزیتی که خرید خودرو جدیدتر دارد این است که به خاطر ظاهر مدرن‌تر می‌تواند سلایق قشر جوان را راضی کند. با تمام این اوصاف ما قصد داریم در این مطلب به مقایسه ساینا با پراید، دو محصول اقتصادی سایپا بپردازیم تا چنانچه بین خرید یکی از این دو دچار تردید هستید، بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

پراید بخریم یا ساینا

مقدمه‌ای بر پراید و ساینا و مروری بر تاریخچه‌ی هر دو خودرو

سال 1371 بود که سایپا تصمیم گرفت پراید را به عنوان جانشین پیکان روانه بازار کند. البته برخلاف نظر برخی‌ها که گمان می‌کنند پراید یک خودرو ملی است، باید به شما بگوییم که این محصول ساخت چشم بادامی‌های کره جنوبی است.

حتی اگر سن و سالتان قد بدهد، حتما یادتان هست که پرایدهای کره‌ای در بازار بسیار خوب معامله می‌شدند و به‌عبارتی روی هوا آن را می‌زدند. علت این موضوع هم کیفیت ساخت و توان بسیار خوب پیشرانه پرایدهای کره‌ای بود که در اوایل دهه 70جایگاه ویژه‌ای نزد مشتریان پیدا کرده بود.

خب! برگردیم به ادامه مقایسه پراید و ساینا و به معرفی پراید تولید سایپا به‌عنوان ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو کشور بپردازیم. باید بگوییم  که پراید در زمان عرضه به نسبت پیکان بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسید و مشتری ایرانی را هیجان‌زده می‌کرد.

اما 17 سال طول کشید تا سایپا به فکر بیفتد که یک جانشین برای این سدان خسته و سالخورده معرفی کند. آنچه به عنوان نسخه فیس لیفت معرفی شد، نتوانست موفقیت قابل توجهی را  نصیب دومین خودروساز بزرگ کشور کند و سایپا تصمیم گرفت نسخه‌های ارتقایافته مدل‌های قبلی را یکی پس از دیگری تولید و رونمایی کند.

بنابراین پس از تیبا، ساینا در اواسط دهه نود شمسی توسط مهندسان سایپا به‌عنوان نسخه فیس لیفت و ارتقایافته تیبا تولید و عرضه شد. البته ساینا یکی از موفق‌ترین نسخه‌های فیس لیفت در بین خودروهای ایرانی به‌شمار می‌رود که چهره‌ای بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر از مدل پیشین دارد.

در نهایت باید گفت پراید، تیبا و ساینا هر سه روی پلتفرم X200 ساخته شده‌اند. اگر قصد شرکت در طرح‌های فروش اقساطی ساینا هستید، ما در آرشا خودرو آمادگی داریم تا با بهترین شرایط خودرو محبوبتان را به شما عرضه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. 02148000998

مقایسه جنبه‌های مختلف ساینا و پراید

مقایسه طراحی ظاهری پراید و ساینا

مقایسه پراید و ساینا را از بررسی مشخصات ظاهری دو خودرو آغاز می‌کنیم. پس از گذشت سه دهه واقعا ریسمانی باقی نمانده است که برای توجیه ظاهر و چهره پراید به آن چنگ بیندازیم. بنابراین برنده قاطع رقابت دو محصول سایپا از نظر ظاهری از همین جا مشخصا سایناست.

تیبا به‌عنوان نسخه فیس لیفت پراید، خودرو زیبایی بود، اما متاسفانه در زمان مناسب عرضه نشد. ساینا ارتقا یافته تیباست و به‌مراتب اسپرت‌تر و جذاب‌تر از تیبا به‌نظر می‌رسد. بنابراین پاسخ دادن به سوال ساینا بخریم یا پراید اصلا دشوار نیست. پراید بدنه‌ای بسیار ساده و معمولی دارد، شاید در همان اوایل دهه هفتاد فرم دماغه و چراغ‌های جلو آن بسیار جذاب به‌نظر می‌رسید، اما اکنون دیگر چیزی برای تعریف کردن و مانور دادن روی آن وجود ندارد!

 

بررسی پراید و ساینا از لحاظ طراحی کابین

با مقایسه پراید و ساینا در بخش طراحی داخلی باید بگوییم همان‌قدر که حرفی برای دفاع از ظاهر پراید باقی نمی‌ماند، دفاعی برای کابین سرد و بی‌روح با متریال نامرغوب آن نیز باقی نمانده است. اگرچه سایپا به‌طورکلی به استفاده از متریال بی‌کیفیت در داشبورد شهرت دارد، با این حال کابین ساینا به‌مراتب مدرن‌تر و باکیفیت‌تر از پراید به نظر می‌رسد.

از نظر فضای کابین هم برنده این رقابت سایناست، فضای کابین به‌خصوص برای سرنشینان عقب در ساینا بیشتر از پراید است و میزان راحتی صندلی‌ها نیز مطلوب گزارش می‌شود. برای اطلاع از جزییات طرح فروش اقساطی ساینا s و فروش اقساطی ساینا پلاس که توسط آرشا خودرو ارائه شده است، با مراکز فروش ما تماس بگیرید.

 

تفاوت‌های فنی پراید و ساینا

مقایسه پراید و ساینا در بخش فنی می‌تواند یکی از تعیین کننده‌ترین مولفه‌ها برای ترجیح دادن یکی از این دو خودرو بر دیگری باشد. ساینا مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی M15 یورو4 است که 1503 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند.

ساینا معمولی دارای یک گیربکس پنج سرعته دستی است و میزان سوخت ترکیبی آن صدی 7 است. این سدان سایپا در 12.8 ثانیه به شتاب صفر تا صدی می‌رسد و با حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت در جاده هنرنمایی می‌کند. در مقایسه پراید و ساینا از نظر توان پیشرانه باید گفت که پراید سالخورده سایپا دارای یک موتور چهار سیلندر M13 است که 1323 سی‌سی حجم دارد و قادر است 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند.

پراید در 13.5ثانیه به شتاب صفر تا صدی می‌رسد و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است. این محصول سایپا در هر صد کیلومتر فقط 6.4لیتر بنزین می‌سوزاند که یکی از مهم‌ترین مزایای پراید محسوب می‌شود.

با وجود برتری فنی ساینا بر پراید اگر تصمیم گرفته‌اید که در طرح فروش اقساطی پراید 131 شرکت کنید، آرشا خودرو با شرایطی مانند تحویل فوری، حداقل پیش پرداخت و اقساط بلند مدت از شما حمایت می‌کند.

 

مقایسه پراید و ساینا از لحاظ امکانات و تجهیزات

اگر گمان می‌کنید در مقایسه پراید و ساینا از نظر امکانات رفاهی اکنون خواهیم نوشت که محصول جدید سایپا پر از امکانات رفاهی رنگارنگ است، سخت در اشتباهید! اصولا سایپا اعتقادی به آپشن‌ها ندارد و همواره تلاش کرده است تا از سطح امکانات بکاهد تا هزینه تمام شده خودرو بالاتر نرود.

ساینا هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر بالابر برقی شیشه‌های عقب، آینه‌های جانبی برقی، مه شکن‌های جلو و عقب و سیستم تهویه دیجیتال آپشن محسوب می‌شود، باید بگوییم که بله! ساینا از رقیب خود آپشنال‌تر است و اختلاف قیمت ساینا با پراید هم قابل توجیه.  از نظر ایمنی که تکلیف پراید کاملا مشخص است! اما از جمله امکانات امنیتی ساینا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم ضدسرقت
  • قفل مرکزی
  • کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • هشدار نبستن کمربند
  • سنسور پارک عقب
  • سيستم ترمز ضد قفل ABS و EBD
  • ترمز جلو ديسكي خنک شونده
  • ترمز عقب كاسه‌اي

ناگفته نماند که برخی مدل‌های سایپا امکانات رفاهی بیشتری دارند و برخی از ویژگی‌ها نیز برای این خودرو قابل سفارش است، البته در نظر داشته باشید که باید هزینه بیشتری برای بهره‌مندی از این آپشن‌ها بپردازید.

 

تجربه رانندگی با پراید و ساینا

با مقایسه پراید و ساینا از نظر تجربه رانندگی باید گفت که محصول مدرن و جدید سایپا سواری نرم‌تر و چابکی بیشتری در اختیارتان می‌گذارد. هم چنین داخل کابین ساینا کمتر صدای موتور را می‌شنوید و برخورد با دست‌اندازها و موانع را کمتر حس می‌کنید.

 

بررسی مصرف سوخت در پراید و ساینا

همان‌طور که در بخش مقایسه فنی نیز اشاره کردیم یکی از نقاط برتری پراید به ساینا مصرف سوخت کمتر این خودرو است. پراید پا به سن گذاشته همچنان  میزان مصرف سوخت ترکیبی 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر را در کارنامه دارد، در حالی که ساینا اندکی بیشتر سوخت می‌سوزاند و میزان مصرف آن صدی 7 اعلام شده است.

بیم ساینا و پراید کدام را انتخاب کنیم

بررسی شتاب پراید و ساینا

با مقایسه پراید و ساینا از نظر شتاب و چالاکی باید گفت ساینا زودتر از رقیب خود به شتاب صفر تا صدی می‌رسد و این خودرو چابکی بیشتری در سطح جاده از خود به‌نمایش می‌گذارد. اگرچه تفاوت دو خودرو در بخش فنی آنچنان زیاد نیست، اما مقایسه‌ها از برتری ساینا حکایت دارد.

 

بررسی پراید و ساینا از لحاظ شرایط بازار

شاید فقط در بازار خودرو ایران شاهد چنین اتفاقی باشیم که وقتی نسخه فیس لیفت یک ماشین تولید می‌شود، نسخه پیشین همچنان در دسترس باشد و از گردونه خارج نشود! اگرچه پراید و ساینا هر دو بازار بسیار خوبی دارند و خیلی راحت هم در بازار خودروهای صفر و هم در بازار دست دوم خرید و فروش می‌شوند و همچنان تنور خرید اقساطی این محصولات نیز داغ داغ است، اما اختلاف قیمت ساینا با پراید باعث شده است تا با توجه به اوضاع و احوال مالی، مردم همچنان به خرید پراید راغب‌تر باشند.

 

سه دلیل برای انتخاب ساینا به جای پراید

اگرچه در این مقاله به مقایسه پراید و ساینا به‌صورت تخصصی پرداختیم، اما اینک قصد داریم به‌طور خلاصه سه دلیل منطقی برای شما ردیف کنیم که بدانید چرا باید ساینا را به پراید ترجیح دهید.

 

دلیل اول برای خرید ساینا: یک خودرو اقتصادی با ظاهر مدرن و جذاب خریداری کنید

ساینا یک فیس لیفت موفق از تیباست.  اگرچه دو خودرو از نمای جانبی آنچنا تفاوت فاحشی ندارند، اما طراحان سایپا تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با تغییر در فرم چراغ‌های بزرگ، سپر و جلو پنجره ظاهری اسپرت‌تر و به‌روزتر به ساینا ببخشند که تا حدود زیادی هم موفق بوده‌اند.

چشمان کشیده و گوشه‌دار ساینا در کنار فرم جلو پنجره و سپر روبرو چهره‌ای عصبی و قدرتمند به ساینا بخشیده است که با طراحی‌های مدرن سازگاری دارد. بنابراین ظاهر این سدان اقتصادی خانوادگی سایپا به‌مراتب به قیافه ساده و بی‌تکلف پراید برتری دارد و اختلاف قیمت ساینا با پراید به‌جهت اینکه صاحب خودرو مدرن‌تری خواهید شد، منطقی است.

 

پراید بهتر است یا ساینا

دلیل دوم برای خرید ساینا: از توان فنی مطلوب‌تری بهره‌مند شوید

در بخش‌هایی از این مقاله با مقایسه پراید و ساینا گفتیم که پلتفرم اصلی همه این ماشین‌های اقتصادی یک چیز است. موتوری که ساینا در سینه دارد نیز همان موتور پراید است با این تفاوت که ارتقا یافته است و دارای ویژگی‌های فنی مطلوب‌تری شده است.

بر این اساس شما با خرید ساینا ضمن اینکه صاحب خودرویی با پیشرانه‌ای با حجم بیشتر نسبت به پراید خواهید شد، قدرت و گشتاور بیشتری در اختیار خواهید داشت، شتاب و چالاکی بیشتری را تجربه می‌کنید و حداکثر سرعت شما در جاده نیز افزایش پیدا می‌کند. مجموع این تغییراتی که در راستای ارتقای سطح فنی ایجاد شده است، می‌تواند دلیل محکمی برای ترجیح دادن ساینا به پراید باشد.

 

دلیل سوم برای خرید ساینا: خرید خودرویی ایمن در محدوده اقتصادی مناسب

وقتی حرف از ایمنی خودرو به میان می‌آید انتظار نداشته باشید اکنون به شما اعلام کنیم که ستاره ایمنی هر کدام از این سدان‌های اقتصادی چندتاست! زیرا اصولا خودروسازان وطنی  چندان علاقه‌ای ندارند تا سطح ایمنی محصولاتشان توسط مراکز بین المللی سنجیده شود. ساینا هم از این قاعده مستثنی نیست.

اما فراموش نکنید رقیب ساینا در این مقاله پراید است! پرایدی که از نظر ایمنی اصلا حرفی برای گفتن ندارد. بنابراین حتی اگر فقط یک آپشن ایمنی در ساینا بیشتر از پراید باشد باید این خودرو را ایمن‌تر از پراید بدانیم. البته با مقایسه پراید و ساینا در بخش ایمنی باید گفت ساینا از بدنه مستحکم‌تر، امکانات بیشتر و فرمان پذیری و چسبندگی بهتری نسبت به دیگر عضو خانواده سایپا برخوردار است.

چرا به جای پراید، ساینا بخریم؟

 

جمع بندی

ما در این مقاله به‌صورت تخصصی به مقایسه پراید و ساینا از جنبه‌های فنی، ایمنی، طراحی ظاهری و امکانات و تجهیزات پرداختیم تا تصمیم‌گیری برای شما آسان شود. اگر سواری گرفتن از یک خودرو با امکانات فنی بهتر، ایمن‌تر و ظاهر مدرن‌تر برایتان اهمیت بیشتری دارد، بیشتر هزینه کنید و ساینا بخرید.

اما اگر تامین مالی برای اختلاف قیمت ساینا با پراید برایتان دشوار است و به‌دنبال خودرویی با مصرف سوخت کمتر می‌گردید، همچنان پراید بخرید. چه انتخابتان پراید باشد چه ساینا می‌توانید از طریق مجموعه ما برای خرید نقدی یا اقساطی با بهترین شرایط اقدام کنید.

ثبت دیدگاه